Blog

14 januari 2019

Traditionele telefonie (ISDN) verdwijnt in 2019



Traditionele telefonie (ISDN) verdwijnt in 2019

| Telecom

In 2019 stoppen de grote aanbieders met de levering van alle ISDN-telefoonaansluitingen. Dat betekent dat naast telefooncentrales en telefoontoestellen ook alarmsystemen, faxapparaten, frankeermachines en pindiensten niet meer werken op deze lijnen. Maakt uw bedrijf, vereniging of organisatie nog steeds gebruik van een ISDN-verbinding? Dan is het noodzaak om uit te kijken naar een nieuwe oplossing zoals bijvoorbeeld bellen via internet (VoIP). Door nú de overstap te maken, loopt u in 2019 niet achter de feiten aan.

De afgelopen jaren zijn het aantal gebruikers op de traditionele telefoniediensten (ISDN) sterk afgenomen. Dit komt vooral door het succes van VoIP (bellen via internet). VoIP heeft zich in de afgelopen jaren sterk bewezen als stabiel en goedkoper alternatief voor telefonie. Doordat steeds meer bedrijven zijn overgestapt van ISDN naar VoIP is het onderhoud aan het ISDN-netwerk duur. Daarom heeft KPN inmiddels officieel aangegeven dat ze op 1 september 2019 stoppen met het aanbieden van alle ISDN-telefoonlijnen. 

 

De voordelen van VoIP

VoIP kan eenvoudig ingezet worden zonder altijd grote veranderingen aan te brengen in uw huidige situatie. Om te beginnen kan de huidige telefooncentrale met de toestellen blijven bestaan. Het enige wat verandert is de telefoonverbinding. Naast een makkelijke overstap zijn er nog veel meer voordelen aan een telefooncentrale in de Cloud:

  • VoIP is goedkoper, tot wel 70%
  • Betere kwaliteit van het signaal (HD-kwaliteit)
  • Veel functionaliteiten als een professionele telefooncentrale
  • Meerdere gesprekken tegelijkertijd over één netwerkverbinding
  • Onderling gratis bellen
  • Integraties met uw CRM-pakket
  • Internetstoring? Geen probleem. De VoIP centrale stuurt de inkomende gesprekken door naar uw mobiele telefoon.

De telecommarkt is constant in beweging en het aanbieden van telefonie via internet (VoIP) verschuift steeds meer van traditionele telefoonaanbieders naar ICT-bedrijven. Wilt u overstappen op een VoIP centrale? Laat u eens adviseren door een ICT partner in de buurt. Belt uw organisatie al met VoIP? Ook dan is het interessant om eens een inventarisatie te laten maken of het eventueel goedkoper kan. 

Lynn Backx
Over de auteur:
Lynn Backx
Team ICT
Deel dit artikel

HEEFT U EEN VRAAG?
WIJ HELPEN GRAAG VERDER.
Informatie inspireert! Wilt u in contact
komen met één van onze beveiligingsexperts?